وبلاگ

مکان شما:

روش های گوناگون عایق کاری قسمت های مختلف ساختمان و شیوه اجرای آن (2)

روش های گوناگون عایق کاری قسمت های مختلف ساختمان و شیوه اجرای آن (2)

روشهای عایق کاری دیوار

– عایق کاری از داخل ساختمان
در این روش عایق حرارتی از داخل بر روی دیوار ساختمان نصب می شوند و بر روی آن صفحه گچی نصب می شود. عایق حرارتی توسط خمیری بر روی دیوار چسبانده می شود. برای آشنایی بیشتر می توانید به آموزش نصب پشم سنگ تخته ای زیر گچی مراجعه کنید.
شکل زیر نشان دهنده عایق کاری دیوار با این روش می باشد.

method of house insulation 848

method of house insulation 849

– عایق کاری حرارتی دیوار از بیرون ساختمان
همانطور که مشخص است در این روش عایق حرارتی بر سطح خارجی دیوار نصب می شود. این روش  برای ساختمان های ساخته شده و زمانی که تنها قصد دارید نمای خارجی ساختمان را بازسازی کنید مناسب است. در عایق کاری از خارج ساختمان ابتدا عایق حرارتی را بر روی دیوار نصب می کنند سپس شبکه فلزی بر روی عایق حرارتی نصب می شود و بر روی آن شبکه های تشکیل شده از الیاف شیشه قرار داده می شود که به وسیله پیچ های پلاستیکی به دیوار متصل می شوند. در شکل زیر این روش عایق کاری نشان داده شده است.

method of house insulation 850

 

– دیوار دولایه
عایق کاری با دیوار دولایه به دو روش انجام می شود: -فقط با یک لایه میانی هوا و یا -با لایه میانی هوا و عایق حرارتی با هم.
در صورتی که دیوار بصورت دولایه ساخته شود و بین آن یک لایه هوا قرار گرفته باشد، گرما به میزان زیادی از آن عبور نمی کند. در این روش باید دقت شود که ضخامت لایه هوا بیشتر از 10 سانتیمتر نشود. در این دیوارهای باید برای خروج آبی که به لایه هوا می رسد پیش بینی های لازم صورت گیرد. در شکل زیر شمایی از این روش عایق کاری آمده است.

method of house insulation 851

دیوار دولایه با عایق حرارتی و لایه هوا: بعد از ساخت دیوار داخلی، عایق حرارتی به وسیله بست ها و شبکه های مخصوص به دیوار نصب می شود و یک فاصله هوایی به فاصله کمتر از 10 سانتیمتر بین عایق حرارتی و دیوار خارجی در نظر گرفته می شود. اگر عایق حرارتی مورد استفاده از نوع عایق های معدنی باشد باید در سمت گرم دیوار پیش بینی قرار دادن بخار بند صورت گیرد. در شکل زیر شمایی از این روش عایق کاری آمده است.

 method of insulation 852

 

روش های عایق کاری حرارتی سقف ساختمان

– روش متدوال عایق کاری سقف های شیب دار: در مناطقی که هوا گرم و مرطوب است، در فصول گرم سال در خارج ساختمان بخار آب وجود دارد و در صورت نفوذ بخار آب و مقاوم نبودن عایق حرارتی، باید در دو طرف عایق بخار بند قرار داده شود. در ساختمان های با سقف فلزی بطور طبیعی یک لایه هوای قابل تهویه در زیر پوشش سقف قرار داده می شود تا کارایی و طول عمر آن افزایش یابد. در شکل زیر جریان تهویه هوا نشان داده شده است.

method of house insulation 854

 

– عایق کاری سقف تخت: در شکل های زیر سه روش مختلف عایق کاری سقف های تخت نشان داده شده است.

 rockwool for roof thermal and sound insulation 295

 rockwool for roof sound and thermal insulation 296

 rockwool roof insulation 298

عایق کاری بر روی سقف شیب دار با عایق معدنی: در این روش، عایق حرارتی روی تیرها نصب می شود و سپس پوشش نهایی بر روی عایق حرارتی که معمولا عایق معدنی است قرار داده می شود. شکل آن در زیر آمده است.

methods of house insulation 856 

methods of house insulation 857

عایق کاری بین تیرچه های سقف شیب دار: در این روش عایق حرارتی بین تخته های که بر روی سقف قرار دارد نصب می شود. عایق های حرارتی که در این روش عایق کاری استفاده می شوند معمولا عایق های تخته ای و یا رولی می باشند. شکل های زیر به خوبی عایق کاری با این روش را نشان داده است.

methods for house insulation 858 

methods of house insulation 859

 

عایق کاری سقف کاذب تخت

سقف های کاذب تخت را می توان با انواع عایق های حرارتی عایق کاری کرد، عایق های تخته ای، پتویی و یا خام فله ای. عایق های خام فله ای را می توان بصورت دستی بر روی سقف کاذب ریخت و یا از دستگاهای مناسب برای پاشش آنها استفاده کرد.

 methods of house insulation 860

عایق کاری کف ساختمان

برای جلوگیری از رطوبت در کف ساختمان می توان روی خاک یک لایه ی 30 سانتیمتری سنگ ریزه و یا قلوه سنگ اضافه کرد. اگر می خواهید کف ساختمان را عایق کاری نکنید می توانید دیوار خارجی را به عرض 1 متر عایق کاری کنید، مطابق شکل زیر. باید دقت کرد که در این روش از نفوذ رطوبت به قسمت های مختلف دیوار و پی جلوگیری کرد. می توان عایق را در کنار کرسی چینی و بصورت افقی قرار دارد. اگر عایق کاری به این روش به درستی انجام شود می توان کف پی را بالاتر از سطح یخبندان قرار داد.

methods of house insulation 861

عایق کاری کف ساختمان از داخل: کف زیرزمین و همکف معمولا در قسمت وسط نیاز به عایق کاری ندارد، اما در صورت لزوم عایق کاری کف نیز مانند عایق کاری دیوارها صورت می گیرد. در روش عایق کاری از داخل قسمتی از  کف که در معرض جریان هوا است به صورتی عایق کاری می شود که تنها لایه نهایی کف بر روی عایق حرارتی قرار گیرد. اگر عایق حرارتی در برابر بخار آب نفوذپذیر باشد باید از لایه بخار بند استفاده کرد، این لایه باید به سمت کف ساختمان باشد، یعنی در قسمت گرم عایق حرارتی قرار گیرد. سمتی از عایق حرارتی که در معرض دید قرار دارد باید با موادی مانند تورسیمی و یا رابیتس پوشانده شود و سپس بر روی آن با سیمان پوشانده شود.

عایق کاری حرارتی کف از خارج: در این نوع عایق کاری از صفحات فلزی و یا پلاستیکی استفاده می شود و اتصال بین عایق حرارتی و بتن باید از استحکام لازم برخوردار باشد، مطابق با شکل زیر.

methods of house insulaiton 863

 

دسترسی سریع

دسته بندی مطالب