وبلاگ

مکان شما:

عایق کاری حرارتی ساختمان را جدی بگیرید

عایق کاری ساختمان را جدی بگیرید

عایق کاری حرارتی ساختمان نقش مهمی در مطلوب سازی فضا و دما دارد. عایق کاری حرارتی موجب می شود ساختمان در زمستان 5 درجه گرمتر و در تابستان 10 درجه خنک تر شود، از طرفی باعث کاهش مصرف سوخت می گردد که این هم به کاهش هزنیه ها کمک می کند و هم به محیط زیست و حفظ منابع سوختی.

به منظور مقایسه عایق های حرارتی مختلف و انتخاب عایق با بهترین عملکرد حرارتی باید به میزان مقاومت حرارتی آن ها توجه کرد، هرچقدر که این پارامتر بیشتر باشد عایق حرارتی عملکرد بهتری دارد.
عایق های حرارتی مختلف با مقاومت حرارتی یکسان از نظر میزان کاهش اتلاف حرارت با همدیگر برابر هستند و تنها تفاوت آن ها در کاربردشان می باشد.

بر اساس مقرارات ملی ساختمان، تمام ساختمان های ساخته شده باید عایق کاری حرارتی شده باشند، سقف، کف و دیوارهای ساختمان باید عایق کاری شود تا میزان اتلاف حرارت به حداقل مقدار ممکن برسد.

قسمت بیشتر انرژی که در ساختمان ها تلف می شوند به دلیل ضعف در ساختمان سازی و عدم عایق کاری آن می باشد. اگر می خواهید میزان اتلاف حرارت را کاهش دهید باید مطمئن شود که ساختمانتان به درستی عایق کاری شده است. ابتداد باید مطمئن شودی که پنجره ها بطور کامل درزگیری شده اند، بیشترین اتلاف حرارت در ساختمان ها از طریق پنجره ها صورت می گیرد، همچنین باید از پنجره های دوجداره که عایق حرارت هستند استفاده کنید.

ممکن است شما عایق کاری حرارتی ساختمان را به دلیل هزینه بر بودن آن دوست نداشته باشید یا تمایل داشته باشید که کمتر از میزان استاندارد ساختمان را عایق کاری کند. اما بخاطر داشته باشید که عایق کاری ساختمان باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود و هزینه ای را که صرف عایق کاری می کنند از این طریق می توانید جبران کنید. از طرف دیگر باعث حفظ محیط زیست می شوید.

در انتخاب عایق حرارتی دقت کنید که از موادی استفاده کنید که با محیط زیست سازگار باشند و تجدید پذیر باشند.

 

عایق کاری و تهویه ساختمان

عایق کاری ساختمان بدین معنا نمی باشد که تمام ساختمان مهر و موم شود بلکه برای داشتن هوای مطلوب باید تهویه مناسب نیز صورت بگیرد. وجود لوازم گازسوز و یا شومینه تهویه مناسب را ضروری می کند. در آشپزخانه و حمام باید تهویه قرار داده شود تا از تشکیل بخار آب جلوگیری شود. اگر شومینه در خانه وجود دارد حتما دودکش کنترل شود تا از مسدود نبودن آن مطمئن شوید.

 

عایق کاری موتورخانه

یکی از قسمت های ساختمان که باید عایق کاری شوند موتورخانه می باشد. اگر هم قبلا موتورخانه عایق کاری شده باشد حتما چک شود که ضخامت عایق به اندازه کافی باشد و در صورت کافی نبودن ضخامت عایق کاری را افزایش دهید.
ضخامت عایق موتور خانه باید حداقل 20 سانتیمتر باشد، شاید این مقدار زیاد به نظر آید اما می تواند باعث کاهش اتلاف حرارت قابل توجهی شود. عایق های پشم سنگ و پشم شیشه دو عایق متداول هستند که استفاده می شوند.

مخزن آب داغ را کنترل کنید که عایق کاری شده باشد، عایق کاری مخزن باعث می شود که آب به مدت طولانی داغ بماند و در مصرف انرژی صرفه جویی شود. مخزن های جدید آب عایق کاری شده اند، اما پوشاندن آن ها با پوشش های آماده کار ساده ای می باشد. پوشش مخزن آب را بطور پیوسته کنترل کنید تا اگر نیاز به تعویض داشته باشند در اولین زمان پوشش آن تعویض شود.

اگر موتورخانه عایق کاری حرارتی شده است حتما باید لوله ها و مخزن آب نیز عایق کاری شوند تا از اتلاف حرارت جلوگیری شود و آب در زمستان یخ نزند. در زمان عایق کاری موتورخانه اطمینان حاصل کنید که تمام درزها و شکاف ها گرفته شده اند، همچنین محل ورود لوله ها به خانه را چک کنید و تمام شکلاف ها را بگیرید.

 

اهمیت عایق کاری دیوارها

بیشترین اتلاف حرارت مربوط به دیوارهای ساختمان می باشد، 35% از اتلاف حرارت کل ساختمان، و اگر دیوارها عایق کاری نشوند و یا عایق کاری آن ها به درستی انجام نشود میزان زیادی از انرژی ساختمان از دست خواهد رفت. عایق کاری باید توسط افراد با تجربه و به درستی انجام شود.

 

دسترسی سریع

دسته بندی مطالب