وبلاگ

مکان شما:

کاربرد انواع مختلف عایق پشم سنگ (تخته ای، فله ای، پتویی، لحافی و لوله ای)

کاربرد انواع مختلف عایق پشم سنگ (تخته ای، فله ای، پتویی، لحافی و لوله ای)

عایق حرارتی صوتی و ضد حریق پشم سنگ در شکل ها و انواع مختلف تولید می شود که هر کدام از آن ها مصارف خاص خود را دارند و برای کاربردهای ویژه طراحی شده اند.
ماده اولیه این عایق سنگ بازالت می باشد، سنگ بازالت از سنگ های آذرین است که نتیجه فعالیت کوه های آتشفشانی می باشد. از ذوب سنگ بازالت و تبدیل آن به الیاف، با استفاده از دستگاه های ساخت الیاف پشم سنگ، این عایق حرارتی تولید می شود. پشم سنگ به رنگ زرد، قهوه ای، سفید، خاکستری و در دانسیته های مختلف 30 تا 150 کیلوگرم در متر مکعب تولید می شود.
این عایق حرارتی صوتی در برابر اشعه uv مقاوم است، مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی دارد و در برابر حریق مقاومت بسیار بالایی دارد.

 

انواع عایق پشم سنگ

عایق فله ای ( یا خام)
عایق لحافی پشم سنگ
عایق پتویی دوخته شده
عایق تخته ای پشم سنگ
عایق لوله ای پشم سنگ
 

کاربرد انواع پشم سنگ

عایق فله ای خام: این نوع عایق به شکل الیاف خام پشم سنگ می باشد و در واقع الیافی تولیدی پشم سنگ هستند که به فرم ها و شکل های دیگر تبدیل نشده اند. از این نوع عایق در فضاهای ناصاف، بی نظم و بدون شکل مشخص و یا برای پر کردن فضای های خالی بین انواع دیگر عایق های پشم سنگ استفاده می شود.

عایق لحافی: در عایق کاری پوشش سقف کاذب و سقف سوله، عایق کاری ساختمان های صنعتی و مسکونی، کانال های گردش هوا، آب سردکن ها و … کاربرد دارد. به دلیل استفاده از رزین به عنوان عامل پیوند دهنده در این نوع عایق نمی توان از آن برای عایق کاری تجهیزات با دمای بالا استفاده کرد، برای این منظور می توان از عایق پتویی دوخته شده استفاده کرد.

عایق پتویی دوخته شده: عایق کاری سطوح منحنی شکل، لوله ها با قطر بالا، کوره ها، موتورخانه ها، دیگ های بخار، تانک ها، دودکش های بلند و داکت ها، شیرها و فلنج ها

عایق تخته ای پشم سنگ: عایق کاری حرارتی و صوتی ساختمان ها، کف، دیوارها، سقف ها، مراکز تامین بخار، سیستم های تهویه، مترو، استودیوهای صدا برداری، سالن های کنفرانس، کشتی ها، فرودگاه ها، دیوارهای پارتیش بندی، ساندویج پنل ها و …

عایق های لوله ای پشم سنگ: برای عایق کاری انواع لوله های سرد و گرم در قطرهای استاندارد در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و حتی صنایع غذایی کاربرد دارند. همچنین برای عایق کاری خطوط لوله در تاسیسات گرمایشی-سرمایشی صنعتی و ساختمانی استفاده می شوند.

برخی از ویژگی های پشم سنگ

– خورنده نبودن پشم سنگ: الیاف پشم سنگ خاصیت قلیایی دارند و فاقد کلر می باشند، بنابراین تاثیر منفی بر فلزات ندارند و باعث خوردگی آن ها نمی شوند، به همین دلیل می توان از عایق پشم سنگ در سازه های فلزی استفاده کرد.

– ویژگی های بیولوژیکی: الیاف پشم سنگ محل مناسبی برای رشد و نمود حشرات موذی، قارچ ها، باکتری ها و انواع آفات نمی باشند، به نوعی آنتی باکتریال هستند.

– سازگاری پشم سنگ با محیط زیست: هر گونه تماس با الیاف پشم سنگ بی ضرر می باشد و مشکلی ایجاد نمی کند، البته بهتر است در هنگام استفاده از آن ها از دستکش و ماسک مناسب استفاده شود. پشم سنگ باعث خرابی و از بین رفتن ترکیبات نرم کننده موجود در روکش کابل های برق و PVC نمی شود.

– بازده دمایی کاربرد: الیاف پشم سنگ در بازه دمایی بالا تا 800 درجه سانتیگراد مقاوم است. البته دمای عملیاتی عایق پشم سنگ به روکش و عوامل پیوندی که در آن ها استفاده می شود نیز بستگی دارد.

 

دسترسی سریع

دسته بندی مطالب