وبلاگ

مکان شما:

مفهوم دانسیته چیست؟

دانسیته در پشم سنگ چیست ؟

در معرفی محصولات پشم سنگ غیر از ضخامت از مشخصه دانسیته نامبرده می شود. برای آگاهی کسانی که مفهوم دانسیته را اطلاع ندارند مطلب زیر عنوان شده است.

دانسیته، چگالی، فشردگی و وزن مخصوص همه این کلمات به معنی مقدار جرم موجود در واحد حجم است. دانسیته یا تراکم جرم یک جسم با میزان جرم آن رابطه مستقیم دارد. یعنی هرچه جسم سنگین تر باشد در نتیجه دانسیته آن بیشتر است.

امروزه برای آنکه میزان مقاومت و استحکام مصالح ساختمانی را بررسی کنند، معیار سنجش آنان دانسیته مصالح است. هر چه دانسیته آن بیشتر باشد، وزن بیشتری داشته و مقاومت بالایی از خود نشان می دهد چرا که فضای خالی بین مواد تشکیل دهنده آن کم تر بوده و فشردگی بیشتری دارد.

مثال: وقتی گفته می شود پشم سنگ تخته ای با دانسیته 80 در اینجا منظور از دانسیته 80 یعنی 80 کیلوگرم پشم سنگ در واحد یک مترمکعب است. حالا با دانستن مفهوم دانسیته ، می توان وزن یک مترمربع پانل را از فرمول زیر محاسبه کرد. برای بدست آورن وزن یک مترمربع پشم سنگ تخته ای ابتدا ضخامت را که برحسب سانتیمتر است بر 100 تقسیم می کنیم و نتیجه را در عدد دانسیته ضرب می کنیم. مثلا عایق پشم سنگ به ضخامت 5 سانتیمتر و دانسیته 80 وزنی برابر 4 کیلوگرم را دارد.

دسترسی سریع

دسته بندی مطالب