وبلاگ

مکان شما:

روش عایق کاری لوله های ساختمان و نکاتی در مورد آن

روش عایق کاری لوله های ساختمان و نکاتی در مورد آن

یکی از نکات مهم در عایق کاری ساختمان به منظور جلوگیری از اتلاف انرژی و کاهش هزینه های ناشی از آن، عایق کاری لوله های آب می باشد. لوله های آب گرم و آب سرد هر دو عایق کاری می شوند، عایق کاری لوله های آب گرم به منظور جلوگیری از اتلاف حرارت می باشد و عایق کاری لوله های آب سرد معمولا برای جلوگیری از یخ زدگی آن ها در زمستان است.

در تاسیسات گرمایشی باید تمام انرژی تولید شده صرف گرم شدن اتاق ها و ساختمان شود و از اتلاف آن ها جلوگیری شود، و این تنها از طریق عایق کاری مناسب لوله و تاسیسات گرمایشی صورت می گیرد. در تاسیسات گرمایشی برای جلوگیری از اتلاف حرارت تمام قسمت ها از جمله لوله ها، مخازن و دیگ تاسیسات با مواد مناسب عایق کاری می شود. عایق پشم سنگ یکی از مناسب ترین عایق های حرارتی صوتی و ضد حریق می باشد که در بسیاری از کشورها برای عایق کاری استفاده می شود.

 

روش مناسب عایق کاری لوله های آب

در ساختمان، لوله های آب گرم به دو روش روکار و توکار نصب می شوند. این لوله ها به هر روشی که در ساختمان نصب شود، باید عایق کاری شوند.
قبل از عایق کاری باید سطح لوله ها را از مصالح و مواد زائدی که بر روی آن است پاک کرد و روی لوله های آب گرم، ضد زنگ زد شود. در صورت نیاز می توان دوبار این کار را انجام داد. بعد از خشک شدن ضد زنگ، لوله ها را با عایق لوله ای پشم سنگ، عایق کاری کنید. این عایق ها در قطرهای مختلف و متناسب با قطر لوله های استاندارد تولید می شوند تا فرایند عایق کاری را آسان کنند.
عایق کاری مانع از افت دما تا 4 درجه سانتی گراد می شود. در بعضی از موارد به نظر می رسد که عایق کاری لوله ها از نظر اقتصادی به صرفه نباشد اما با گذشت زمان و صرفه جویی در مصرف انرژی می تواند تمام هزینه هایی که صرف عایق کاری لوله ها شده است را جبران کند.

 

توصیه هایی برای عایق کاری لوله های آب گرم

قبل از عایق کاری به سایز لوله ها دقت کنید و با توجه به سایز آن ها عایق حرارتی مناسب را خریداری کنید. در انتخاب عایق حرارتی مناسب علاوه بر سایز لوله باید به مقاومت حرارتی عایق و همچنین میزان تفاوت دمای آب درون لوله و محیط بیرون توجه کرد و بر اساس این موارد عایق مناسب با ضخامت مناسب را خریداری کرد.
عایق حرارتی باید تمام مسیر خطوط لوله و اتصالات را بپوشاند، گاهی عدم عایق کاری یک قسمت کوچک باعث اتلاف حرارتی زیاد و کاهش شدید راندمان عایق کاری می شود.
برای عایق کاری لوله ها می توان از عایق پتویی پشم سنگ و یا عایق لوله ای پشم سنگ (عایقی که مخصوص لوله ها طراحی شده است) استفاده کرد.

در قسمت هایی از تاسیسات که از دیوار آتش عبور می کند نباید از عایق های روکش دار استفاده کرد.

دسترسی سریع

دسته بندی مطالب