وبلاگ

مکان شما:

کاربرد پشم سنگ در کاشت گیاهان بر روی دیوار سبز

کاربرد پشم سنگ در کاشت گیاهان بر روی دیوار سبز

دیوار سبز (green wall) به دیواری گفته می شود که بر روی سطح آن گیاه کاشته می شود. امروزه کاشت گیاهان بر روی دیوارها در سرتاسر جهان متداول شده است. دیوارهای سبز ممکن است در محیط داخل ساختمان و یا در خارج آن نصب شوند.
وجود دیوارهای سبز در محیط، ایجاد فضایی روح بخش می کند و الهام بخش زندگی است. در شهرها وجود فضای سبز بیشتر از نقاط دیگر ضروری است و از آنجایی که گسترش فضای سبز در سطح افقی بسیار پرهزینه است، ایجاد دیوارهای سبز و گسترش فضای سبز عمودی کمک فراوانی به سرسبزی محیط شهری می کند. چشم انداز زیبای دیوارهای سبز در محیط شهری باعث زیباسازی هرچه بیشتر محیط می شوند و جایگزین مناسبی برای مناظر نامطلوب شهری هستند.

green wall with rockwool 02

دیوارهای سبز تنها مختص فضای داخلی ساختمان نمی باشند بلکه می توانند در محیط داخلی ساختمان ها نیز استفاده شوند و به بهود کیفیت هوای داخل ساختمان کمک می کنند. دیوارهای سبز داخلی می توانند ذرات معلق وارد شده را فیلتر کنند که این فیلتراسیون توسط گیاهان انجام می شود. بنابراین این نوع دیوارهای دارای مزایایی زیر می باشند.
– گیر انداختن آلودگی و ذرات معلق
– جذب گازهای مهلک و VOC ها از فرشها، مبلمان ها و سایر وسایل ساختمان

استفاده از دیوارهای سبز در نمای ساختمان باعث کاهش آلودگی هوا، آلاینده ها و گازهای گلخانه ای می شود و همینطور کاهش دمای محیط. دیوارهای سبز باعث ایجاد زیست گاه برای گونه های گیاه ی می شوند و در جذب گونه های جانداران و پرندگان از نظر اکولوژی و حفظ تنوع زیستی دارای اهمیت می باشند. در یک کلام دیوارهای سبز باعث بهبود کیفیت محیط زیست می شوند.

 

 green wall with rockwool 04

ایجاد دیوار سبز با استفاده از پشم سنگ

دیوارهای سبز باعث زیبایی هر چه بیشتر محیط اطراف می شود. اما پرورش گیاهان در سطح افقی چندان هم آسان نیست و معماران مجبورند بر چندین مشکلی که در طراحی وجود دارد، غلبه کنند. اولین مشکل این است که بستر کشت دیوارهای سبز باید حتی در حالت افقی نیز پایدار باشند. این مواد باید رطوبت و مواد مغزی که گیاهان برای رشدشان نیاز دارند را فراهم کنند و در عین حال این رطوبت نباید به درون مصالح دیوار نفوذ کند. در آخر نیز باید از ریشه ی این گیاهان محافظت شود. استفاده از پشم سنگ به عنوان بستر کشت برای این دیوارها هم باعث محافظت از گیاه و هم ساختمان می شود.
شرکت “Mobilane” به عنوان یک لیدر در زمینه ی حل مشکلات دیوارهای سبز در اروپا در آمده است. محصول اصلی این شرکت یک “سیستم پنل زنده” است که در همکاری با گروه “ROCKWOOL” توسعه یافته است و بستر آن پشم سنگ می باشد.
پشم سنگ مانع از نفوذ رطوبت به مصالح ساختمانی می شود، از ریشته گیاهان محافظت می کند، مانع از یخ زدن رطوبت موجود می شود و پایداری لازم را که بستر کشت عمودی نیاز دارد فراهم می کند. در بستر کشت پشم سنگ می توان گیاهان گوناگون و متنوع از گل ها تا سرخس ها را کاشت.

green wall with rockwool 05

 

green wall with rockwool 03

دسترسی سریع

دسته بندی مطالب